Notícies

14-10-2021

Perpinyà bloqueja el projecte de col·legi-liceu de La Bressola

La Bressola és una xarxa d’escoles associatives que va obrir les portes un 16 de setembre de 1976 amb tan sols 7 alumnes. Ara, més de quaranta-cinc anys després, ja compta amb 1.050 nins i nines repartits en set escoles i un col·legi. L’objectiu de l’associació és la recuperació lingüística del català i de la cultura catalana a la Catalunya Nord a través del sistema d’immersió lingüística immersiva, que permet vehicular el català com a llengua d’ús, de socialització, una llengua compartida entre els alumnes i en plena naturalitat.

Les nostres classes són distribuïdes segons el concepte de la verticalitat, on els nins i nines de diferents edats comparteixen la mateixa classe i les mateixes activitats d’aprenentatge. D’aquesta manera, s’estableix una relació de col·laboració constant, els nins més grans ajuden els més petits i tothom aprèn els uns dels altres. En síntesi, una motivació que sentirà el petit per arribar allà on és el gran. La verticalitat fa evident el progrés d’aprenentatge de la mainada.

Tot i això, aquest sistema d’educació immersiva s’ha vist atacat en els darrers mesos per la censura del Tribunal Constitucional francès a la llei Molac, la llei de protecció i promoció de les llengües minoritzades. Un atac on ara s’ha de de sumar el bloqueig de Perpinyà al projecte col·legi-liceu La Bressola.

La Bressola treballa per la creació d’un segon col·legi i un primer liceu per donar resposta a la demanda d’educació secundària que necessita l’associació. Aquest projecte és la nostra absoluta prioritat i permetria oferir, per primera vegada a la Catalunya Nord, un ensenyament immersiu en català des de maternal fins a les portes de la universitat.

 

El projecte del Monestir de Santa Clara al barri del Vernet

El passat 8 de març, els responsables de La Bressola van visitar per primera vegada el monestir de Santa Clara del barri del Vernet. Després de dues visites, estàvem convençuts que aquest immoble impregnat d’història s’adaptava a les nostres necessitats per crear el nostre centre d’educació secundària reagrupant el nostre segon col·legi i el primer liceu.

El 30 de març sem rebuts a l’Ajuntament de Perpinyà. L’adjunta d’Afers Escolars, la senyora Sophie Blanc, s’interessa pel projecte que tenim pel monestir. Alhora, també nos planteja la possibilitat de traslladar allà l’escola del Vernet. Manifestem el nostre desacord, insistint que és un projecte de secundària.

El 9 d’abril nos reunim amb la vicepresidenta de la Regió, la senyora Agnès Langevine, que  manifesta el suport institucional a aquest projecte. En aquesta mateixa trobada, ja se parla de l’aportació econòmica de la Regió.

El 13 d’abril hi ha una trobada amb el primer adjunt, el senyor Charles Pons, que nos afirma que el municipi no té cap projecte per a aquest lloc, i que l’ajuntament nos deixa les mans lliures per la compra. El senyor Charles Pons, responsable de les signatures del dret de preempció de la vila,  explicita que aquest dret no serà exercit.

El 22 d’abril sem rebuts per la presidenta del Departament, la senyora Hermeline Malherbe, i dos vicepresidents, la senyora Marie-Pierre Sadourny i el senyor Nicolas Garcia, que nos confirmen que nos acompanyaran en aquest projecte d’envergadura.

El 29 d’abril hi ha una primera envestida del municipi a través del servei d’Urbanisme per fer caure el projecte.  El 30 d’abril, el 3 de maig i el 6 de maig demanem cita amb el senyor Charles Pons per concretar més detalls del projecte, però no obtenim resposta. Poc després, el 12 de maig, nos reunim amb el servei d’Urbanisme i sorgeixen les primeres dificultats tècniques als terrenys on se troba el monestir. Nos asseguren que l’última paraula la té el Prefecte i que no donarà mai el vist-i-plau.

El 3 de juny la delegada d’Afers Escolars, la senyora Sophie Blanc, nos confirma una vegada més que no hi ha cap projecte municipal pel monestir.

El 25 de juny nos reunim amb el Prefecte, el senyor Etienne Stoskopf, i el director de la DDTM, el senyor Cyril Vanroye, que nos asseguren que el projecte és possible, però que caldria un compromís de compra-venda per estudiar la viabilitat, la qual se podria complicar sense un acord explícit del batlle de Perpinyà.

Davant la constatació que el municipi no té cap projecte ni interès per aquest espai, que els aspectes tècnics són superables, que tenim el suport de les institucions (Departament, Regió i Generalitat de Catalunya) i que la comunitat de clarisses és al nostre costat, decidim avançar en l’adquisició del monestir com a espai pel segon col·legi i primer liceu de La Bressola. És en aquest moment que informem les famílies dels futurs alumnes de 6a acordant una solució provisional per a l’inici del curs escolar 2021.

El 6 d’agost signem l’acord de compra-venda i s’inicien els dos mesos del període de preempció. Informem molt ràpidament al senyor Charles Pons per missatge telefònic i per escrit. Li demanem que renunciï al dret de preempció per estalviar temps, tal com se va comprometre el 13 d’abril. No vam rebre resposta.

El 6 i el 13 de setembre, rebem una lletra de la directora del servei d’Urbanisme i una altra de la divisió de Seguretat Civil i Riscos Majors, on nos informen que se posen a la nostra disposició per acompanyar-nos a elaborar l’expedient administratiu per possibilitar la compra definitiva.

El dijous 30 de setembre, a pocs dies de l’expiració del termini, el notari nos informa que l’Ajuntament, per un correu signat pel senyor Charles Pons, fa ús del dret de preempció sense justificar un projecte concret. Aquesta decisió atura el projecte del segon col·legi i primer liceu de La Bressola.

A La Bressola nos trobem en una incomprensió total.

Quin és el projecte del municipi de Perpinyà?
Per què el municipi nos ha assegurat durant tant de temps que no hi tenia cap interès?
Quin projecte d’interès general votat en Consell Municipal s’utilitza per fer valdre el dret de preempció?
Per què s’atura un projecte de servei públic com és un centre d’ensenyament en llengua catalana?
Si nos volien aturar el projecte, per què fins i tot nos proposen traslladar l’escola del Vernet al Monestir de Santa Clara?

 

Per La Bressola és absolutament incomprensible! Perpinyà té un problema amb La Bressola? Té un problema amb l’ensenyament en català?

A hores d’ara, cap elegit municipal s’ha posat en contacte amb La Bressola per donar una explicació ni proposar una alternativa de locals, tot i que són coneixedors de la nostra urgència i del perjudici que la seua acció nos causa.

Per tots aquests motius, des de La Bressola iniciem totes les vies legals per obtenir respostes precises i mantenim viu el projecte d’adquisició del monestir, fonamental per al desenvolupament de l’ensenyament immersiu català a la Catalunya Nord.

Sem conscients que la situació actual allarga els terminis d’instal·lació del col·legi-liceu al Monestir de Santa Clara. Des d’ara, posem tota l’energia en trobar una solució provisional de qualitat per als propers anys escolars; perquè, malgrat totes les dificultats que puguem trobar, els mainatges sempre seran la nostra prioritat.

Podeu trobar com a document adjunt el projecte del Monestir de Santa Clara al barri del Vernet.

Suport

Utilitzem galetes pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir dades estadístiques. Continuar navegant implica la seva acceptació. Més informació Acceptar